Operan är död! Leve operan!

Operan är död! Leve operan!

Vadå död? Opera drar ju publik som aldrig förr! Jo, men innan ”opera” såg dagsljuset runt år 1600 var den ju… död! Vår operaföreställning inleds med ett begravningståg för operan… eller är det operans födelse vi firar?

Monteverdis ”Orfeo” anses stå för operans födelse med premiär den 24 februari 1607. Där börjar vi… fast den 2 juni 2024.

Vi inbjuder till upptäcktsresa genom århundraden in i operans världar. Vårt program bjuder på äventyr för hela familjen! Var det nån som trodde att opera är ”finkultur”? Låt oss visa hur opera gick från de fina salongerna till att bli allemans-egendom! Upptäck - om du inte redan gjort det – hur ”allkonstverket” opera utvecklats till att förena konstformerna musik/litteratur/teater/dans/bild/arkitektur för att skildra, avslöja och reflektera runt alla former av mänskliga beteenden, goda som onda.

Lyssna till musik från tidiga operor efter Monteverdis ”Orfeo” av kompositörer som Rameau, Gluck fram till Händel och Mozart. Trodde du att ”Me-too-rörelsen” startade i vår tid? I Mozarts ”Don Giovanni” och ”Figaros bröllop” får vi möta förförelsekonster där ”förövarnas” metoder skildras och avslöjas. Don Giovanni och greve Almaviva ställs mot väggen. Greven förlåtes av sin grevinna. Don Giovanni äventyrar med sin vårdslösa livsstil hela samhället och slungas som straff till slut ner i helvetet.

Puccinis ”La Bohéme” skildrar det till synes sorglösa men torftiga och tragiska livet bland konstnärer, författare, musiker, filosofer och deras älskade kvinnor i det sena 1800-talets Paris.

Kombinationen drama, passion och svartsjuka parat med suggestiv och medryckande musik har gjort Bizet’s ”Carmen” till en av världens mest älskade operor.

Guider för vårt program är Caroline Gentele - som med sin sopran förgyllt allt från utländska statsbesök med kungaparet, konsertsalar och operascener till Nobelbankett tillsammans med sin ensemble ”Divine Opera” - och barytonen Helgi Reynisson - som nyligen gästade Kungliga Operan och som nu är på väg ut mot de internationella operascenerna. De lotsar och involverar både kör och publik genom operans historia. Tillsammans med Cantemus bjuds på både kända och mindre kända operapärlor. Publiken får pröva på att vara operakör i överraskande och roliga former av medsjung med kören.

Alla barn (tillsammans med hugade vuxna) får pröva att hitta toner i ”Nattens Drottning” från Mozarts ”Trollflöjten”. Sångglada män i publiken inbjuds att ansluta till Cantemus’ basar och sjunga Sarastros ”O Isis und Osiris” ur ”Trollflöjten” (gå in på nätet och lyssna på musiken i förväg). När Escamillo sjunger sin ”Toreador” inbjuds hela publiken att ansluta i sluttakterna.

Kören Cantemus firar med denna konsert sin femtionde termin. Dirigenterna Sofia och Göran Staxäng håller i dirigentpinnar både framför Cantemus men också framför orkester med konsertmästare Karin Eriksson i spetsen.

Orkester ja! Ängby Kammarorkester gör sin debut på vår konsert. Initiativet kommer från Karin Eriksson, violinist i Radiosymfonikerna. Kärnan i orkestern är professionella musiker från just Ängby i Bromma utanför Stockholm utökat med musiker både från Radiosymfonikerna och Stockholmsfilharmonikerna.

Sofia & Göran Staxäng

Teaser från Kalabaliken på Operan!

Cantemus sjunger Carmina Burana 6 jan 2019 på Konserthuset